My Status

Updates:
♥ Assalamualaikum pembaca semua ;). ♥

Friday, January 20, 2012

Cupcake Coklat Comel

 


Bahan-bahan ( 18 - 20 papercups medium size )

  • 300g tepung
  • 350g gula
  • ½ cawan serbuk koko
  • 1½ sdk soda bikarbonat
  • ½ cawan butter
  • 2 sdk esen vanilla
  • 1 ½ cwn susu segar
  • * 2 biji telur

Cara-cara

  1. Panaskan oven 180C. Campurkan ke semua bahan (kecuali *) dalam bekas mixer. Pukul dengan kelajuan rendah hanya untuk bg campuran itu sebati. Kemudian pukul dgn kelajuan tinggi lebih kurang selama 2minit. Lepas itu tambah telur dan pukul lg dgn kelajuan tinggi selama 2minit lagi.
  2. Sudukan adunan dalam papercups. Kalau nk cupcakes yang rendah, letak tak sampai ¾ tinggi cups. Yang saya buat ada yg tinggi, ada yg rendah. Bakar selama ±20min gitu atau hgga masak. Suhu oven terpulang pd oven masing2, saya guna 170C.
  3. Bila dah masak boleh diletak topping kalau suka. Topping saya tu: ¼ cwn susu pekat + ¼ cwn serbuk koko + ¼ buku butter. Masukkan smua dlm periuk, panaskn atas api & terus kacau, sekejap aje iaitu bila dah bercampur smua & beku sket trus angkat and sapukan atas cupcake yg telah sejuk. Hias ikut citarasa masing2.

No comments:

Post a Comment

TOLONG BERI IKAN SAYA MAKAN

TOLONG BERI HAMSTER SAYA MAKAN

TOLONG BERI TURTLE SAYA MAKAN

TOLONG BERI TREE FROG SAYA MAKAN

LAYAN STINGRAY

LAYAN PENGUINS

LAYAN NEWTON’S CRADLE

LAYAN BALL CLOCK

Copyright@Segalanya Hak Milik Kisah Syahirah